Sezon wakacyjny to jeden z gorszych okresów dla branży e-commerce. Długie, słoneczne dni zachęcają do odłożenia urządzeń elektronicznych, ograniczając wyszukiwania do pozyskiwania informacji o urlopowych destynacjach. W jaki sposób zarządzać systemem marketing automation, aby nie pozostać stratnym?

Formularze: poznaj swoich klientów

Jedną z głównych funkcjonalności Mautica jest możliwość generowania formularzy oraz zamieszczenia ich na stronie w formie samodzielnego pola lub komunikatu pop-up. Prawidłowo wypełnione, umożliwiają skorzystanie z funkcjonalności sklepu – gromadząc jednocześnie wybrane przez nas dane. W jaki sposób wykorzystać pozyskane informacje?

Jak wskazują wyniki badań Przyszłość zakupów: najważniejsze trendy w retail dziś i w roku 2030, zachowania zakupowe są w pełni zależne od wieku konsumenta.  

„Zakupy online wyraźnie są powiązane z wiekiem. Pośród klientów w wieku 18-24 lata, preferencje co do zakupów online dotyczy 40-50% we wszystkich kategoriach (m.in.:  AGD, Odzież i Obuwie, Uroda/Kosmetyki czy Wyposażenie wnętrz ).

W praktyce oznacza to, iż im młodsi klienci, tym większa otwartość na zakupy w Internecie i oferty elektroniczne. Jeżeli zlokalizujemy na naszej stronie dużą grupę kontaktów po 35. roku życia warto zaktywizować ich więc do dokonywania transakcji online. Ciekawym rozwiązaniem jest uzupełnienie formularzy zakupowych o pasek postępu. Ten prosty trik odwołuje się do zasady konsekwencji, odpowiadając za podświadome dokończenie rozpoczętych działań. Pamiętaj jednak, że zbyt duża ilość stron zepsuje efekt!

Postaw na wyprzedaże

Skorzystaj z wygenerowanych przez Mautic segmentów a następnie spersonalizuj strategie marketingowe pod każdy z nich. Podeprzyj się wynikami analizy RFM, aby dostosować bodźce stymulujące każdą z pozyskanych grup.

Przykładowo:

  • klienci skłonni do zakupów sezonowych powinni zostać poinformowani o zbliżającej się przecenie z przynajmniej dwutygodniowym wyprzedzeniem.  
  • klienci poszukujących najniższych cen potrzebują z kolei wyraźnego impulsu, który nie pozwoli im zbyt długo zastanawiać się nad zakupem. Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem są tu tzw. happy hours: obniżki cen na wybrane produkty, trwające do 24h. W przypadku wakacji – przy których przygotowaniu klienci często się spieszą, bo chcą mieć zakupy już za sobą i zając się relaksowaniem i odpoczynkiem – ten zabieg będzie wyjątkowo skuteczny.
  • Doceń stałych klientów poprzez wygenerowanie informacji o rabacie bezpośrednio na zamieszczony w systemie numer. Pamiętaj, że w okresie wakacyjnym istnieje większe prawdopodobieństwo na sprawdzenie SMSa niż przejrzenie poczty e-mail.
  • Darmowa dostawa również zachęci do zwiększenia zawartości koszyka. Aby kampania nie generowała znacznych kosztów, warto postawić warunek ilości zakupionych przedmiotów.

Skorzystaj również z funkcji śledzenia pozyskanych kontaktów, tworząc tagi dla osób, które przeniosły się z komputera na urządzenia mobilne – prawdopodobnie rozpoczynając urlop. W zależności od strategii Twojej marki obejmij ich promocją aktywacyjną bądź całkowicie wyklucz z działań na okres 7-14 dni.

Warto mieć na uwadze, że ponad ¼ klientów dobiera marki w oparciu o satysfakcjonującą politykę zwrotów. Skorzystaj z tej wiedzy i rozszerz okres możliwości zwrotu o kolejny tydzień, umożliwiając klientom bezstresowy wypoczynek na urlopie.

Postaw na wizerunek

Wakacje to również czas zwiększonej aktywności w social media. Chętnie dzielimy się relacjami z podróży i wyjazdów, publikując znacznie więcej treści – a co za tym idzie zapominamy o skrzynce pocztowej nawet na kilka tygodni. Poświęć trochę czasu na zautomatyzowanie działań w tym kanale, planując harmonogram postów oraz personalizację treści marketingowych. Twórz wirusowe treści i pozwól odbiorcom poczuć wakacyjny luz.

  • Angażuj pozyskanych klientów w programy partnerskie, proponując m.in. pobranie aplikacji, umożliwiającej pozyskiwanie rabatów czy gromadzenie punktów za zakupy.

Spersonalizowany rabat

Jak wskazują statystyki GUS, najwięcej dzieci rodzi się na przełomie sierpnia i września. Wykorzystaj tą wiedzę, aby przyznać wszystkim solenizantom (bądź ich rodzicom po podaniu daty urodzin dziecka) dodatkowy rabat, który nie łączy się z ogólną przeceną. Pamiętaj, działania wyrastające ponad oczekiwania klientów to jeden ze skuteczniejszych sposobów na budowę lojalności. Doceniony klient z pewnością wróci do nas w trakcie promocji back to school.