Poświąteczne wyprzedaże stanowią jeden z najgorętszych okresów zakupowych, w którym komercyjna moc świąt uderza ze zdwojoną siłą. Duża ilość wolnego czasu w połączeniu z wszechobecnymi przecenami, silnie stymuluje konsumentów do nabywania kolejnych produktów. W jaki sposób wykorzystać tą tendencję przy pomocy systemu Mautic?

Moc poświątecznych rabatów

Jak wskazuje raport KPMG: Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają się zwyczaje zakupowe Polaków,

Niemal połowa Polaków wstrzymuje się z zakupami do czasu promocji lub wyprzedaży”

Zachowanie to jest szczególnie charakterystyczne dla mężczyzn oraz osób poniżej 35. roku życia. Kobiety z kolei wykazują znacznie większą tendencję do spontanicznego dokonywania zakupów w trakcie przecen. Co ważne, aż 88% badanych czeka z rozpoczęciem zakupów na promocje sezonowe a 54% czuje się dodatkowo zachęcone do nabycia produktu objętego darmową dostawą. Można więc powiedzieć, że klienci z pełną świadomością wyczekują na zmiany cen w Twoim sklepie w okresie poświątecznym.

Dlaczego ta informacja jest dla Ciebie ważna? Okazuje się, że

„Prawie co trzeci badany (32%) w ramach poświątecznych i noworocznych wyprzedaży zamierza wydać ponad 300 zł. Co czwarty Polak (24%) nie ma jeszcze zaplanowanego budżetu, który może przeznaczyć na zakupy podczas wyprzedaży”

Odpowiednio zachęceni klienci mogą więc zostawić u Ciebie ponad 300 zł, a jedynie 5% kupujących online deklaruje budżet nie przekraczający 100 zł.  W dalszym ciągu jest to jednak kwota 100 zł! Co ważne, aż 75% badanych wskazuje na decydującą rolę ceny w podejmowaniu decyzji o zakupie (następne są marka, wcześniejsze doświadczenia i asortyment).

Sprawny marketing a pozyskiwanie kontaktów

Aż 40% Internautów uzależnia poświąteczny zakup od przynajmniej jednej wizyty na stronie www sklepu w przeciągu trzech tygodni od wykonania transakcji. W praktyce oznacza to konieczność wysyłki odpowiednio skonstruowanego newslettera już na przełomie listopada i grudnia. Warto posłużyć się w tym celu narzędziami Mautic do automatycznego planowania, dzięki którym w prosty sposób skonstruujesz czytelny newsletter oraz zmierzysz jego skuteczność w czasie rzeczywistym. Pamiętaj również o zaktualizowaniu treści formularzy, aby na bieżąco pozyskiwać przyciągnięte przez promocję kontakty.

Okres przecen poświątecznych jest najczęściej synonimem przepełnionej skrzynki mailowej. Informuj o najciekawszych oferta poprzez SMS nagradzając poszczególne segmenty dodatkowymi rabatami. Dzięki automatycznej wysyłce wiadomości (o różnej treści, np. wysokości obniżki) skutecznie zaktywizujesz je do działania. Nie zapominaj o mediach społecznościowych, które doskonale sprawdzą się jako kanał komunikowania w przypadku młodych osób (które najchętniej dokonujących spontanicznych zakupów).

Mautic – śledzenie Twoim sprzymierzeńcem

Rozbudowane możliwości śledzenia aktywności pozyskanych kontaktów, umożliwiają wgląd do m.in.: częstotliwości wizyt poszczególnych osób, ich ulubionych produktach czy udostępnionych przez formularze danych. Pozyskane dane możesz zestawić z wynikami raportów, przewidując zachowania poszczególnych grup demograficznych.

Dzięki połączeniu pozyskanych informacji z Google Analytics możesz również ustalić skłonność pozyskanych kontaktów do zakupu produktów z poszczególnych kategorii – pierwszym krokiem w trakcie wyprzedaży jest skorzystanie z porównywark cen. Funkcjonalność Mautica umożliwia wyodrębnienie tej grupy wraz ze wskazaniem, o jaki produkt dokładnie chodziło. Warto wiedzieć, że aż 50% badanych zakupiło aż dwa dodatkowe (nieplanowane) produkty w wyniku impulsu bądź pozytywnych rekomendacji. Wykorzystaj tą wiedzę do umiejętnego proponowania produktów w sklepie, umieszczając je w bezpośrednim otoczeniu obserwowanego produktu i/lub w newsletterze.

Automatyzacja wyznacznikiem jakości

Oficjalne zakończenie poświątecznych wyprzedaży przypada na 31 stycznia, umożliwiając przetrwanie najsłabszego okresu sprzedażowego. Dzięki wykorzystaniu naszego systemu marketing automation zmaksymalizujesz sprzedaż, stymulując klientów do zakupu w najbardziej odpowiednim czasie.

Mautic to również poprawa komunikacji na linii sklep-klient poprzez usprawnienie przepływu zapytań o dostępność/reklamację/zwroty towaru – kierując je w sposób automatyczny do odpowiednich działów. System umożliwia jednoczesne monitorowanie kilku kanałów informacji (np. social media/ e-mail/czaat). Pamiętaj, że E-klienci nie lubią czekać, a każda kolejna minuta zwłoki zachęca ich do przejścia na stronę konkurencji.