Newsletter to niezwykle potężne narzędzie marketingowe. Odpowiednio zaprojektowane, dostarcza aktualną ofertę handlową wyłącznie zainteresowanym nią kontaktom – znacznie zwielokrotniając zysk ze sprzedaży (i obniżając nakłady na reklamę).  W jaki sposób zorganizować proces zapisu do newslettera, aby pozyskać maksymalną ilość potencjalnych kontaktów? Wykorzystaj funkcjonalność systemu Marketing Automation!

Po pierwsze: czytelny formularz

Zastosuj odpowiednią ilość pól

Warto rozpocząć przygodę z newsletterami od zapoznania się z możliwościami, jakie oferuje w tworzeniu czytelnych formularzy system Mautic:

  • Zdefiniuj liczbę pól, umieszczając wskazówkę dotyczącą pożądanej treści tuż nad nimi lub bezpośrednio w ich obrębie.
  • Wyklucz fałszywe konta, korzystając z pól inteligentnych – automatycznie weryfikujących autentyczność adresów email czy stron www.
  • Nasz CRM to również znakomity sposób na zablokowanie wpisywania cyfr w polach tekstowych (jak imię czy nazwisko).
  • Dodatkowym narzędziem weryfikacji, dostępnym w platformie Mautic jest możliwość zamieszczenia kodu captcha bądź recaptcha, filtrująca generowany przez boty spam.

Mniejsza liczba pól bardziej zachęca do pozostawienia danych kontaktowych – a im bardziej wrażliwe dane chcesz pozyskać, tym lepiej powinieneś umotywować chęć ich gromadzenia. Możesz w tym celu zamieścić np., adnotację informującą o dostępie do ofert/tekstów specjalnych oraz ich częstotliwości. Postaw na szczerość a zostaniesz szybko doceniony.

Wskazówka: koniecznie pamiętaj o utworzeniu automatycznej wiadomości powitalnej, generowanej w chwili pozyskania kontaktu. W przeciwnym razie osoba szybko zapomni o zapisie do kampanii, zwiększając prawdopodobieństwo rezygnacji z subskrypcji!

Zadbaj o atrakcyjną oprawę graficzną

Czytelny formularz to formularz estetyczny. Postaw na kolory dostosowane do tych na stronie, pamiętając o zachowaniu wyraźnie dostrzegalnego kontrastu – możesz w tym celu wykorzystać ramki, kolory przycisków czy barwne wyróżnienia tekstu. Miłym akcentem będzie również aktualizacja oprawy graficznej na czas świąt, walentynek czy wakacji. Unikaj nadmiaru grafik oraz bloków tekstu – dużą ilość informacji np. zasady promocji, załącz w postaci odnośnika do zewnętrznego pliku. Pamiętaj, że czytelny formularz powinien stanowić spójny element strategii Twojej marki: podlegając pod jej wartości, estetykę oraz kolory!

Wskazówka: powołaj się na opinie zadowolonych klientów lub liczby świadczące o zaufaniu Twojej marce. Masz około 8 sekund na przyciągnięcie uwagi – działaj!

Po drugie: call to action – motywuj do działania!

Proces zapisu do newslettera nie ogranicza się wyłącznie do utworzenia czytelnego formularza – najwyższa pora zachęcić kontakt do powierzenia nam swoich danych. Postaw na prostą i kreatywną komunikację, współgrającą z wizerunkiem w innych kanałach.

Zakończ formularz wizualnie kontrastującym przyciskiem call to action, nazwanym zgodnie z rodzajem preferowanej akcji („zamów”, „zapisz się”, „pobierz”, „odbierz”). Mautic umożliwia personalizację nazwy oraz rozmiaru przycisku w dowolny sposób, dzięki czemu łatwo osiągniesz pożądany kształt i efekt. Warto w tym miejscu sięgnąć po język korzyści i rozbudować nazwę przycisku o atrakcyjny dla odbiorcy aspekt jak np. „zamów z darmową dostawą”, „odbierz rabat 20%”, „pobierz e-book na temat x” czy „odbierz zniżkę 30 zł”. Jak pokazują wyniki badania, przeprowadzonego wspólnie przez LeadR i IRCenter:

Internauci deklarują „odwdzięczanie się” za treści w internecie częściej, niż mogłoby się wydawać – 7 na 10 internautów przyznało, że w ciągu ostatniego miesiąca zdarzyło im się „odwzajemnić” za content z sieci. Najczęściej w zamian za dostęp do treści pozostawiali swój adres e-mail (66%); pozostałe formy odwzajemniania się, takie jak płatność oraz dzielenie się contentem za pomocą mediów społecznościowych, były znacznie mniej popularne.

Ciekawym rodzajem aktywizujących treści jest tzw. gated content, aktywizujący użytkowników poszukujących konkretnych, unikatowych treści. Będą to np. ebooki, case studies, kursy emailowe oraz szablony – niezbędne w pracy analityków, twórców treści czy specjalistów. Zainwestuj w pożądany kontent i gromadź bazę danych zainteresowanych konkretną, szczegółową dziedziną.

Pamiętaj jednak, aby przed rozpoczęciem działań marketingowych, wykonać testy A/B – maksymalnie optymalizując treść komunikatów.

Po trzecie: odpowiednia lokalizacja

Formularz możesz zamieścić na dwa sposoby: w postaci wyskakującego okienka pop-up bądź statycznego elementu, będącego integralną częścią Twojej strony.

  1. Pop-up generuje największą konwersję, zachęcając do zapisu w czasie rzeczywistemu. Należy jednak pamiętać o ograniczeniu liczby jego wyświetleń dla danej sesji, zamieszczeniu widocznego przycisku wyjścia (X) oraz ustanowieniu odpowiedniego czasu wyświetlenia się komunikatu – pozostawiając użytkownikowi przynajmniej kilka sekund na zapoznanie się z treścią Twojej strony. To także doskonały sposób na aktywację użytkownika, planującego opuścić stronę.
  2. Formularz statyczny zwiększa szansę na pozyskanie osób, które potrzebują więcej czasu na przeanalizowanie oferty bądź zablokowały wyskakujące powiadomienia. Ze względu na nawyki czytelnicze użytkowników warto zamieszczać je na końcu wpisu bądź z jego prawej strony.

Formularz, w odróżnieniu od pop-upa, powinien harmonizować ze stroną – nie rozpraszając w trakcie korzystania z niej. Pamiętaj, aby umieścić go zarówno w otoczeniu wpisów, jak i stronie głównej!

Po czwarte: aktualizacja bazy danych

Podstawą skutecznego email marketingu jest aktywne rozbudowywanie listy mailingowej – mniej więcej ¼ Twojej bazy dezaktualizuje się co roku. Dlatego tak ważne jest regularne pozyskiwanie kontaktów, możliwe dzięki połączeniu sprawnie przeprowadzonego procesu zapisu do newslettera oraz funkcjonalności Mautic, umożliwiającej śledzenie aktywności poszczególnych kontaktów.

Pamiętaj aby aktualizować zasoby bazy przynajmniej raz w roku, identyfikując i usuwając nieaktywne kontakty. Skorzystaj z naszego narzędzia Marketing Automation i zaplanuj automatyczną weryfikację pozyskanych kontaktów, wykorzystując zaoszczędzony czas na rozbudowę własnego e-sklepu!