Za oknami szaro, deszczowo i prawie ciągle ciemno. Ludzie narzekają, są przygnębieni albo dla odmiany – zirytowani. Listopad rzadko wygrywa w plebiscycie na najbardziej lubiany miesiąc. Ale kiedy w radio zaczynamy słyszeć pierwsze “Last Christmas”, a z półek coraz śmielej zerkają Mikołaje przypominamy sobie o świętach. O prezentach. O zakupach. Lubimy je bardziej albo mniej, ale… i tak je robimy.

Zakupy po amerykańsku

Black Friday – święto wyprzedaży i zakupów otwierające sezon świąteczny przywędrowało do nas z USA i wypada zazwyczaj w ostatni piątek listopada (dzień po Święcie Dziękczynienia). W ostatnich latach okazja zyskuje na popularności także w Polsce. Zakupowe okazje skuszą w tym roku w naszym kraju już co czwartego internautę. Co to oznacza dla wszystkich sprzedawców? Zysk i sporo pracy… Marketing Automation pozwoli na uzyskanie odpowiednich proporcji.

Wykorzystaj okazję!

Prawdziwy festiwal zakupów (najczęściej promocje trwają dłużej niż jeden dzień, więc możemy spotkać się z określeniem “Black weekend” lub wręcz “Black week”) wymaga przygotowania odpowiedniej kampanii, która pomoże podkręcić nasze sprzedażowe wyniki. Ale jak właściwie wykorzystać potencjał tej okazji i systemu Mautic? Oto kilka pomysłów.

Wykorzystaj czas

Oprogramowanie umożliwia dotarcie do konkretnego klienta z dopasowaną dla niego ofertą w najlepszym na to czasie. Dodatkowo cieszy fakt, że do każdego klienta dotrzemy automatycznie (a więc niezależnie od tego ilu tych klientów mamy i bez dodatkowych nakładów czasu pracy naszej załogi). Z naszego harmonogramu usuwamy te czynności, które Mautic może robić za nas, a my możemy skupić się na bardziej przyjemnych elementach pracy (np. na tworzeniu najlepszych treści).

Wykorzystaj wiadomości

Zautomatyzowane wiadomości to sposób na powiadomienie klienta, o tym kiedy produkt, który go zainteresował (kompletną analizę uzyskujemy również dzięki systemowi) będzie ponownie dostępny. W ten sposób zwiększasz szansę, że klient przypomni sobie o potrzebie posiadania konkretnego produktu i wróci do Ciebie zamiast skierować się do konkurencji. W ten sam sposób rozwiązujesz problem porzuconego koszyka. Minimalny wysiłek ze strony klienta (nie musi ponownie przechodzić przez trudny proces decyzyjny) i z Twojej strony.

Wykorzystaj atmosferę

Black Friday stwarza odpowiednią atmosferę zakupową, którą warto wykorzystać. Monitoring zachowania klienta pomoże w przedstawieniu mu oferty dopasowanej do jego preferencji. To idealny moment, aby kupił produkt zwłaszcza z kategorii tych, które wymagają regularnej wymiany lub po którer się wraca (np. toner do drukarki). Wystarczy niewielka obniżka ceny, której klient w Black Friday oczekuje i masz gotową sprzedaż.

Wykorzystaj psychologię

Kolejną atrakcyjną strategią jest oferta ściśle ograniczona czasowo. Rozpoczynasz informowanie klienta o zbliżającej się obniżce ceny na produkt, który go interesuje (system monitorujący dopasowuje go np. zgodnie z historią zakupów). Automatyzujesz wysyłkę kolejnych wiadomości odliczających dni (lub godziny) do rozpoczęcia i zakończenia promocji. Ta strategia bazuje na znanej z psychologii regule niedostępności i jest bardzo skuteczna. Duża szansa, że klient będzie dążył do nieprzegapienia okazji. Trzy… dwa… jeden… i zdobywasz kolejne transakcje.

Wykorzystaj personalizację

Jeszcze inną możliwością jest wysłanie spersonalizowanej wiadomości zawierającej specjalny kod rabatowy obowiązujący tylko w Black Friday, np. dla klientów, którym system Mautic przydzielił największą ilość punktów (tzw. scoring) za aktywność lub wysokość zamówienia.

Upewnij się, że poświęciłeś trochę czasu na prawidłowe skonfigurowanie scenariuszy na potrzeby Black Friday i dopracowanie swojego planu marketingowego. Pomoże Ci to przeprowadzić go przy minimalnych problemach a jednocześnie mieć maksymalny wpływ na sprzedaż. Udanych zakupów i wysokich zysków!