Za oknami szaro, deszczowo i prawie ciągle ciemno. Ludzie narzekają, są przygnębieni albo dla odmiany – zirytowani. Listopad rzadko wygrywa w plebiscycie na najbardziej lubiany miesiąc. Ale kiedy w radio zaczynamy słyszeć pierwsze “Last Christmas”, a z półek coraz śmielej zerkają Mikołaje przypominamy sobie o świętach. O prezentach. O zakupach. Lubimy je bardziej albo mniej, ale… i tak je robimy.
Zakupy po amerykańsku
Black Friday – święto wyprzedaży i zakupów otwierające sezon świąteczny przywędrowało do nas z USA i wypada zazwyczaj w ostatni piątek listopada (dzień po Święcie Dziękczynienia). W ostatnich latach okazja zyskuje na popularności także w Polsce. Zakupowe okazje skuszą w tym roku w naszym kraju już co czwartego internautę. Co to oznacza dla wszystkich sprzedawców? Zysk i sporo pracy… Marketing Automation pozwoli na uzyskanie odpowiednich proporcji.
Wykorzystaj okazję!
Prawdziwy festiwal zakupów (najczęściej promocje trwają dłużej niż jeden dzień, więc możemy spotkać się z określeniem “Black weekend” lub wręcz “Black week”) wymaga przygotowania odpowiedniej kampanii, która pomoże podkręcić nasze sprzedażowe wyniki. Ale jak właściwie wykorzystać potencjał tej okazji i systemu Mautic? Oto kilka pomysłów.
Wykorzystaj czas
Oprogramowanie umożliwia dotarcie do konkretnego klienta z dopasowaną dla niego ofertą w najlepszym na to czasie. Dodatkowo cieszy fakt, że do każdego klienta dotrzemy automatycznie (a więc niezależnie od tego ilu tych klientów mamy i bez dodatkowych nakładów czasu pracy naszej załogi). Z naszego harmonogramu usuwamy te czynności, które Mautic może robić za nas, a my możemy skupić się na bardziej przyjemnych elementach pracy (np. na tworzeniu najlepszych treści).
Wykorzystaj wiadomości
Zautomatyzowane wiadomości to sposób na powiadomienie klienta, o tym kiedy produkt, który go zainteresował (kompletną analizę uzyskujemy również dzięki systemowi) będzie ponownie dostępny. W ten sposób zwiększasz szansę, że klient przypomni sobie o potrzebie posiadania konkretnego produktu i wróci do Ciebie zamiast skierować się do konkurencji. W ten sam sposób rozwiązujesz problem porzuconego koszyka. Minimalny wysiłek ze strony klienta (nie musi ponownie przechodzić przez trudny proces decyzyjny) i z Twojej strony.
Wykorzystaj atmosferę
Black Friday stwarza odpowiednią atmosferę zakupową, którą warto wykorzystać. Monitoring zachowania klienta pomoże w przedstawieniu mu oferty dopasowanej do jego preferencji. To idealny moment, aby kupił produkt zwłaszcza z kategorii tych, które wymagają regularnej wymiany lub po którer się wraca (np. toner do drukarki). Wystarczy niewielka obniżka ceny, której klient w Black Friday oczekuje i masz gotową sprzedaż.
Wykorzystaj psychologię
Kolejną atrakcyjną strategią jest oferta ściśle ograniczona czasowo. Rozpoczynasz informowanie klienta o zbliżającej się obniżce ceny na produkt, który go interesuje (system monitorujący dopasowuje go np. zgodnie z historią zakupów). Automatyzujesz wysyłkę kolejnych wiadomości odliczających dni (lub godziny) do rozpoczęcia i zakończenia promocji. Ta strategia bazuje na znanej z psychologii regule niedostępności i jest bardzo skuteczna. Duża szansa, że klient będzie dążył do nieprzegapienia okazji. Trzy… dwa… jeden… i zdobywasz kolejne transakcje.
Wykorzystaj personalizację
Jeszcze inną możliwością jest wysłanie spersonalizowanej wiadomości zawierającej specjalny kod rabatowy obowiązujący tylko w Black Friday, np. dla klientów, którym system Mautic przydzielił największą ilość punktów (tzw. scoring) za aktywność lub wysokość zamówienia.