Ruch na Twojej stronie jest spory, pozycja wyszukiwarce całkiem wysoka, obecność w social mediach przynosi odpowiednie rezultaty. Masz polubienia i udostępnienia, wszystko wskazuje na to, że Twój biznes rozwija się i będzie generował coraz większe zyski. Mógłbyś spać spokojnie, gdyby nie on. Porzucony koszyk.

Zakupy czas..przerwać

Oczywiście, wszystkie powyższe elementy składają się na Twój sukces, jednak ostateczną jego miarą jest… Twój zysk. A zysku nie przynoszą porzucone koszyki. Dlatego jeśli zaszedłeś już tak daleko, że użytkownik trafił do Ciebie i nawet zdecydował się na Twój produkt, nie możesz się zatrzymać i zrezygnować. Musisz wykorzystać tę szansę. Są strategie i narzędzia, które Ci w tym pomogą. Jednym z nich może być automatyzacja marketingu. O tym za chwilę. Na początek przyjrzymy się kilku faktom związanym z tym negatywnym fenomenem:

  1. Szacuje się, że tylko 25% produktów wrzucanych do koszyka przez konsumentów kończy się ich zakupem.
  2. Do porzucenia koszyka najczęściej dochodzi podczas korzystania ze smartfonu. 10% osób dostających maila z przypomnieniem o porzuconym koszyku – wraca by zrealizować transakcję.
  3. Największą konsekwencją podczas zakupów wykazują się Europejczycy korzystający z komputerów i decydujący się na zakup gier. Najmniej konsekwentni są zaś Azjaci, korzystający ze smartfonu by znaleźć usługę związaną z finansami bądź podróżami.

Dlaczego klient porzuca koszyk?

  • 34% osób wrzuciło produkt do koszyka mimo, że nie planowało zakupu (“tylko oglądanie”)
  • 23% osób rezygnuje, ponieważ dopatrzyło się problemu z wysyłką.
  • 18% osób używa koszyka do porównywania cen.
  • 15% osób postanawia dokonać zakupu w sklepie stacjonarnym.
  • 6% osób nie znajduje dogodnej formy płatności
  • 4 % osób poddaje się w obliczu problemów technicznych.

No dobrze. Więc co zrobić, żeby zmniejszyć współczynnik porzuconego koszyka? Jak zamienić zagrożenie na szansę do wykorzystania?

Użytkownicy przeglądają strony najczęściej przez kilka minut korzystając z telefonu lub tabletu podczas przerw w pracy. Wtedy wrzucają produkt do koszyka – planują zrealizować płatność wieczorem, używając komputera. Potem wracają do pracy… są zmęczeni, głodni, jedyne o czym wtedy marzą to odpoczynek i… zapominają o Twoim produkcie.

KROK 1. Uprość proces transakcji.

Jeśli podczas zakupów wymagasz od klienta zbyt wielu czynności zajmujących jego stale kurczący się czas – jest duża szansa, że go stracisz. Im mniej pól do wypełniania, tym lepiej. Odpowiednie skrócenie i uproszczenie tego etapu (np. przy użyciu systemu do automatyzowania marketingu da Ci wymierne wzrosty w zakończony transakcjach.

KROK 2. Zadbaj o bezpieczeństwo.

Jeżeli klient tuż przed dokonaniem płatności zacznie się zastanawiać czy na pewno jego pieniądze trafią tam, gdzie powinny, możesz być niemal pewien, że zrezygnuje. Zapewnij mu komfort przekonując go o swojej wiarygodności (używaj uznanych marek, takich jak Visa, Mastercard, Paypal). Pozytywne opinie i recenzje Twoich klientów w widocznym miejscu na stronie, utwierdzą ich w przekonaniu, że Twoja witryna jest pewnym i bezpiecznym wyborem.

KROK 3. Nie zaskakuj klienta!

Unikaj niespodzianek w postaci dodatkowych kosztów wysyłki, zbyt długiego oczekiwania na produkt albo niejasny warunków zwrotu.

KROK 4. Obserwuj porzucających.

Monitoring zachowania Twoich klientów (który zapewnia system Mautic) pozwoli Ci zebrać dane o tym, kto dlaczego i kiedy porzuca koszyk. Jeśli poznasz problem będziesz mógł znaleźć rozwiązanie.

KROK 5. Nie porzucaj zapominalskich.

Czasami klienci po prostu zapominają o dokonaniu zakupu lub zdecydowali, że pod koniec wypłaty zostaje im za dużo miesiąca 🙂 Zautomatyzuj wysyłkę przypominających e-maili w określonym czasie po porzuceniu koszyka.

Krok 6. Zwiększ ilość dokonanych zakupów dzięki automatyzacji marketingu.

Czyli rób tylko to, co koniecznie wymaga pracy kreatywnego człowieka (copywriter powinien przygotować przyjemny w odbiorze i bogaty merytorycznie tekst, grafik zaprojektować zachwycające prezentacje), ale pozostałe etapy pozostaw systemowi. Dzięki oprogramowaniu automatyzującemu treść wiadomości może być wysoce spersonalizowana (co oznacza nie tylko wstawienie imienia, ale także uwzględnia elementy dynamiczne, które przemawiają do odbiorców). Wysyłka e-maili przypominających o porzuconym koszyku powinna być zautomatyzowana. Automatyzacja pomoże Ci także w segmentowaniu klientów, pogłebianiu ich zaangażowania czyli… przekształcaniu Twoich niemal-kupujących w kupujących! Poza tym możesz zwiększyć przychody swojego e-sklepu dzięki integracji z innymi platformami.

W skrócie – automatyzuj to, co potrzeba by mieć czas na tworzenie tego, czego zautomatyzować się nie da i ciesz się z DOKOŃCZONYCH sprzedaży.