Czym tak naprawdę jest ‘marketing automation’?

Według definicji jest to prowadzenie działań z zastosowaniem specjalnego oprogramowania, służącego do usprawnienia procesów content marketingowych, reklamowych i sprzedażowych. Głównym zadaniem tego systemu jest rozpoznawanie oraz monitorowanie zachowania osób będących na naszej stronie, co następnie jest wykorzystywane chociażby do tworzenia spersonalizowanych, unikatowych dla każdej jednej osoby treści, które są wyświetlane osobom wchodzącym na twoją witrynę bądź odbierającym twoje maile w postaci bannerów, okienek push czy komunikatów. Czyż nie jest to rewolucyjne rozwiązanie w dobie niezwykle wymagających klientów?

To jest jedynie niewielka namiastka tego, co to oprogramowanie potrafi. W jakich więc działach może pomóc Ci marketing automation?

Przede wszystkim w e-mail marketingu. Dzięki wspomnianej wcześniej personalizacji, każda osoba, zamiast być zasypywana jednolitymi wiadomościami, może otrzymać wyjątkowego maila. Podobnie jest z treściami na naszej witrynie,które dopasowują się do każdego użytkownika na podstawie jego wcześniejszych działań. Co więcej, ta sama funkcja jest wykorzystywana również do marketingu poprzez SMS – system może rozpocząć wiadomość od imienia naszego kontaktu, co swoją drogą wywołuje u niego dość przyjemne odczucia wobec naszej firmy. Warto dodać, że wedle naszej potrzeby, mamy również możliwość raportowania wszelkich działań, co oznacza, że oprogramowanie na podstawie naszych wyborów przygotowuje specjalny raport, dzięki któremu bez problemu wyznaczymy najważniejsze zainteresowania odbiorców oraz preferowane przez nich kanały komunikacji.

Wszystko pięknie, ale jak to działa?

Działa to na takiej zasadzie, że zawczasu ustawiamy w panelu konkretne działania, które program ma automatycznie wykonać, gdy nastąpi jakaś czynność. Dla przykładu: zaraz po tym jak osoba zapisze się do newstlettera, system wysyła jej spersonalizowanego maila powitalnego z jej imieniem oraz rabatem na pierwsze zakupy. Może jest to banalna egzemplifikacja, jednak zastanówmy się ile oszczędzamy czasu, gdy nikt z nas nie musi tego wykonywać ręcznie?

Przedstawimy teraz po krótce kilka najciekawszych funkcji, którymi cechuje się marketing automation.

  • TESTY A/B/X

Uchodzą za jedne z najlepszych wyciskaczy konwersji. Dzięki nim możemy przeprowadzić testy kampanii mailingowych, komunikatów czy bannerów na 10% swoich odbiorców, następnie przeanalizować wyniki, a finalnie zastosować najskuteczniejsze na pozostałych 90%.

  • EDUKACJA LEAD’A czyli LEAD NURTURING

Odbywa się przy pomocy e-maili, w których potencjalny klient otrzymuje informacje edukujące, które budują zaufanie do naszej firmy, jednocześnie przygotowując go do skorzystania z twojej oferty. Ponadto jest informowany o pozostawionym w bezczynności koszyku czy stronie, przez co jest nakłaniany do sfinalizowania transakcji.

  • PRZYPISYWANIE PUNKTÓW KONTAKTOM czyli inaczej SCORING

Odbywa się dzięki analizie poczynań danej osoby. W tym wypadku brana jest pod uwagę otwieralność maili, ilość kliknięć na twojej stronie czy też ilość zamówień. Im więcej punktów posiada klient, tym większą uwagę możemy na nim skupić co obfituje w znaczny wzrost konwersji. Ponadto dzięki temu możemy budować zautomatyzowane kampanie, które będą wyświetlały odpowiednie treści w odpowiednim czasie

  • MINI CRM

Jest narzędziem niezbędnym do pracy, która opiera się na działaniach marketingowych. Znacznie ułatwia ono edukację leadów, dzięki możliwości tworzenia notatek oraz historii wszelakich działań, zaczynając od wejścia na naszą stronę, a kończąc na otworzeniu przez daną osobę maila od nas.

  • INTUICYJNE KREATORY

Przy pomocy znajdujących się w nich szablonów, stworzymy wyjątkowo niebanalne, zapadające w pamięci oraz piękne landing page, e-maile oraz formularze w możliwie najkrótszym czasie.

Co tak naprawdę dzięki temu możemy zyskać?

Po pierwsze i najważniejsze, wzrost konwersji oraz dochodów, na czym chyba nam wszystkim bardzo zależy. Dzięki raportowaniu i wyżej wspomnianym testom możemy określić skuteczność danych działań co obfituje w spadek kosztów poprzez optymalizację kampanii. Co więcej, możemy spodziewać się wzrostu ilości potencjalnych klientów, z którymi stworzymy więź, przez co obdarzą nas zaufaniem, które jest jednym z najistotniejszych czynników przesądzających o nawiązaniu współpracy między klientem, a naszą firmą.

Nieistotne jest jakiej wielkości prowadzisz działalność, marketing automation jest niezwykle przydatnym rozwiązaniem w KAŻDEJ firmie prowadzącej jakiekolwiek poczynania w internecie. Koncepcją tego systemu jest zakończenie ery powszechnego zasypywania klienta ofertami, które go nie interesują i rozpoczęcie dostarczania mu propozycji odpowiadających jego potrzebom co przekłada się na szanowanie go.