Gorączkowe poszukiwanie najatrakcyjniejszych ofert powoli dobiegają końca, ustępując świątecznej atmosferze i pragnieniu wypoczynku w rodzinnym gronie. Czy warto inwestować dodatkowe środki na wysyłkę życzeń bożonarodzeniowych do klientów czy lepiej pozostawić ich w spokoju?

Tradycja przede wszystkim

Okres świąteczny to wyjątkowy czas wyciszenia i spokoju, w którym jednoczymy się z rodziną, zapominając o problemach codzienności. Warto mieć na uwadze fakt, iż klient pochłonięty świątecznymi przygotowaniami jest wyjątkowo wyczulony na wszelkiego typu komunikaty. Z jednej strony oznacza to wzrost sympatii wobec marek opierających swe kampanie na podtrzymywaniu magii świąt. Z drugiej natomiast, wyraźne zniechęcenie wobec agresywnych akcji promocyjnych, zachęcających do kolejnego nadwyrężenia świątecznego budżetu.

Automatyzacja marketingu a jakość klienta

Jeżeli chcesz wyjść z tegorocznych świąt z klasą, skoncentruj się na wpasowaniu w panujący nastrój. Zaplanuj skuteczny newsletter, a następnie skieruj go do wszystkich klientów o wysokim wskaźniku RFM – to właśnie o nich powinieneś zadbać w pierwszej kolejności. Grupa ta obejmuje najwierniejszych klientów, dokonujących regularnych zakupów na najwyższe kwoty. Zadbaj o ich lojalność, życząc im spokojnych świąt zanim uczyni to Twoja konkurencja!

  • Twoja strategia: Dopieść stałych klientów atrakcyjnym wizualnie projektem wirtualnej kartki, nawiązującym do stylistyki i charakteru Twojej marki – koniecznie uzupełnionym o świąteczny akcent. Spersonalizuj tekst życzeń o posiadane dane, wykorzystując m.in. płeć, imię, czy znane preferencje (jak np. preferowane kolory czy urządzenia). Dobrym pomysłem jest również załączenie/odesłanie do życzeń wideo złożonych przez pracowników Twojej firmy.

W przypadku niskiego współczynnika RFM znacznie lepszym rozwiązaniem jest rozszerzenie kampanii o zachęcenie do skorzystania z poświątecznej wyprzedaży. Grupa ta jest szczególnie podatna na okazyjne zakupy, w związku z czym chętniej odczyta komunikat o przecenie, doceniając prezent od marki.

  • Twoja strategia: Przygotuj krótki newsletter, zachęcający do skorzystania z poświątecznej wyprzedaży – zamieszczając w jego górnej części krótkie, ogólne życzenia (zawierające jednak zwroty bezpośrednie!). Załącz do niego „prezent” w postaci rabatu za wyświetlenie maila w sklepie bądź rejestrację do klubu. Pamiętaj, że treść powinna skupiać się raczej na świętach, niż samej przecenie. Ozdób tytuł maila świątecznymi ikonami, jednak nie przesadzaj z ich ilością!

Pozostałe kanały komunikacji

Skuteczne działania marketingowe należy kierować zarówno do obecnych, jak i przyszłych kontaktów. Życzenia bożonarodzeniowe są znakomitą okazją do okazania szacunku klientom, podkreślając ich rolę w funkcjonowaniu marki. Dzięki publikacji w social media zyskujesz możliwość dotarcia do większej ilości potencjalnych kontaktów – od samego początku akcentując swoje zaangażowanie w potrzeby klienta.

W przypadku, gdy formularze zamieszczone na Twojej stronie umożliwiają gromadzenie numerów komórkowych, możesz zaktywizować osoby, które nabyły niedawno Twój produkt dodatkowym rabatem w postaci kodu SMS o ograniczonej ważności. Przeanalizuj grupę kontaktów o niskim/średnim RFM a następnie wyodrębnij jednostki najchętniej korzystające z urządzeń mobilnych. Sama wiadomość tekstowa nie będzie miała dla odbiorcy większego znaczenia, dlatego wzbogać życzenia o nawet najmniejszy rabat. Dodatkową korzyścią jest możliwość monitorowania wykorzystania kodu. Alternatywnym rozwiązaniem jest również udostępnienie rabatu w postaci graficznej w aplikacji sklepu.