Dzień Dziecka to jedno z tych świąt, które wywołują na naszych twarzach uśmiech niezależnie od wieku. Będąc jednym z tzw. szczytów zakupowych, stanowi znakomitą okazję do obdarowania najbliższych wyjątkowymi upominkami, znacznie zwiększając sprzedaż niemal we wszystkich branżach. Jak maksymalnie wykorzystać szczyt zakupowy przy pomocy marketing automation?

Czym są szczyty zakupowe?

Szczytem zakupowym (bądź sprzedażowym) określamy powtarzalną w czasie tendencję do gwałtownego wzrostu sprzedaży, niezależnie od podejmowanych działań marketingowych. Skok ten wiąże się najczęściej z wynikającym z tradycji bądź obyczajów okresem podarunkowym, czasem przecen czy inną powszechnie znaną okazją do nabycia dużej ilości towaru w atrakcyjnej cenie. Co ważne, okres trwania szczytu jest ściśle sprecyzowany oraz powtarzalny – wiążąc się z określonymi datami oraz motywami (np. świąteczny, walentynkowy). Zaliczamy tu m.in.:

  • Święta kościelne wiążące się z tradycją obdarowywania, m.in.: Boże Narodzenie, Wielkanoc
  • Powszechnie znane święta, skupiające się na okazywaniu uczuć (w postaci podarków), m.in.: Walentynki, Mikołaj, Dzień Matki, Dzień Dziecka, Dzień Kobiet
  • Inne, powtarzalne w czasie okresy wyprzedażowe, m.in.: Black Friday, Cyber Monday, doroczny weekend/tydzień przecen danej marki, urodziny sklepu itp. itd

Sprawny marketing- postaw na automatyzację

Strategia zarządzania marką w trakcie szczytu zakupowego wymaga od nas świadomego spojrzenia na skok sprzedażowy jako zjawiska powtarzalnego w czasie. My proponujemy jednak skupić się na teraźniejszości – a więc osobach, które już zdecydowały się na (nawet najmniejszy) zakup w Twoim sklepie. Dzięki odpowiednio skonfigurowanemu systemowi marketing automation zyskasz możliwość:

  • Utworzenia spersonalizowanych formularzy, na bieżąco pozyskujących nowe kontakty do Twojej bazy danych. Poza ustaleniem płci czy adresu e-mail kupującego, możesz dopytać o wszelkie niezbędne dla rozwoju Twojej branży kwestie, jak np. preferencje i wiek obdarowywanego, czynniki istotne przy zakupie produktu czy jego ulubione kategorie. Wiedza ta umożliwi Ci lepsze przygotowanie się na kolejny szczyt oraz dalszy rozwój.

PRZYKŁAD: Jako sklep z zabawkami możesz utworzyć formularz, oceniający estetykę i atrakcyjność Twojej strony. Zachęć rodziców do pochwalenia się wiekiem dzieci a następnie wykorzystaj dane do utworzenia newsletterów, spersonalizowanych pod kątem szkół czy ważnych okresów w życiu. Zapytaj o ulubiony rodzaj zabawek – w przyszłości możesz aktywizować do kupna, obejmując je promocją.

  •  Automatycznego śledzenia ruchu, generowanego na stronie przez pozyskane kontakty. Dzięki wykorzystaniu scoringu(link), poznasz najaktywniejszych uczestników oraz kanały, z których przychodzą. Segmentacja REM umożliwi Ci natomiast wyodrębnienie najcenniejszych klientów oraz jednostki, które są skłonne do wydania najwyższych kwot

PRZYKŁAD: Zajmujesz się sprzedażą gier dla dzieci. Poznaj urządzenia, z jakich dokonywane są zakupy oraz preferowane kwoty jednorazowego zakupu. Sprawdź, którzy użytkownicy korzystają z wersji demo zamieszczonej na stronie a którzy rozważają zakup (i dlaczego się z niego wycofują). Oceń, jak często kontakty powracają na stronę a następnie dopasuj odpowiednie działania marketingowe i śledź ich efektywność. Koniecznie dopasuj je do preferowanych przez kontakty kanałów!

  • Objęcia pogrupowanych list kontaktów zautomatyzowanymi działaniami marketingowymi, obejmującymi m.in. newsletter, rabaty, wysyłkę wiadomości SMS, remarketing czy działania w Social Media. Każda grupa kontaktów będzie więc aktywizowana do zakupu w inny, najlepszy dla niej sposób.

PRZYKŁAD: Po podzieleniu konsumentów na interesujące Cię segmenty zaplanuj odpowiednie działania marketingowe dla każdego z prowadzonych przez Ciebie kanałów. Mierz ich skuteczność poprzez śledzenie wyświetleń/odtworzeni poszczególnych przekazów.

Mautic – prostota zarządzania kontaktami

Dzień Dziecka to doskonała okazja, aby zaproponować klientom idealny prezent dla dzieci. W tym czasie świetnie sprawdzą się promocje na zabawki czy ubrania dziecięce. Gwałtownie wzrastające zasięgi wymagają jednak dynamicznego zarządzania pozyskanymi kontaktami, przekuwając je w kolejne sfinalizowane transakcje. Wykorzystaj pełny potencjał czasowego wzrostu sprzedaży, korzystając z funkcjonalności naszego systemu Marketing Automation.