Segmentacja rynku jest pojęciem stosowanym w marketingu od dawna i jego znaczenia chyba nie trzeba już nikomu udowadniać. Skuteczne działania marketingowe w dużej mierze opierają się na odpowiednim dostosowaniu oferty do potencjalnego odbiorcy. U podstaw segmentacji leży fakt, iż nasi odbiorcy nie są jednolitą grupą – różnią się tożsamością, pragnieniami i możliwościami. Jeśli dostrzeżemy te zmienne i wyjdziemy im naprzeciw przedstawiając dostosowaną ofertę uzyskamy to, na czym nam najbardziej zależy. Pierwszym krokiem w poprawnie i automatycznie przeprowadzonej personalizacji jest właściwie przeprowadzona segmentacja klientów. Właściwie, czyli jak…?

Jak dzielić klientów?

Jeżeli chodzi o wybór sposobu podziału, mamy spore możliwości. Możemy skupić się na czynnikach demograficznych dotyczących naszego klienta. Istotne jest zdobycie informacji o jego, płci, wieku i narodowości. Kolejną grupą informacji są te dotyczące jego sytuacji społeczno – ekonomicznej – dobrze jest wiedzieć, w jakim kraju i na jakim stanowisku pracuje, szacunkowo określić jego warunki finansowe. Nie zapomnijmy o najciekawszym zbiorze danych – zainteresowaniach, stylu życia i aktywności. Brzmi jak dużo danych? To prawda, ale wciąż zależy nam na ich zwiększeniu, uszczegółowieniu i aktualizacji. Są na to sposoby.

Skontroluj jakość danych

Zacznij od upewnienia się czy masz warunki do przeprowadzania dobrej procesu podziału. Segmentacja będzie tylko tak dobra, jak Twoje dane. Sprawdź więc czy na Twoja strona została zaprojektowana i skonfigurowana, aby zebrać jak najwięcej potrzebnych danych. Następnie skontroluj czy te informacje są prawidłowo zamieszczane w bazie klientów oraz czy są bezpieczne (utrata tych danych byłaby dla Ciebie bardzo kosztowna). Jeśli w tym miejscu kiwasz twierdząco głową możemy przejść dalej i zbudować Personę (prawie prawdziwego klienta). Jest to bardzo przydatne w prawidłowej segmentacji.

Marketing automation w służbie segmentacji

W stworzeniu segmentów bardzo użytecznym narzędziem będzie system Mautic (zwłaszcza jeśli zintegrujemy go z systemem CRM). Oprogramowanie automatyzujące przeanalizuje naszą bazę pod różnymi aspektami. Kiedy segmenty będą stworzone możesz rozpocząć dostosowywanie oferty do swoich grup. Skorzystaj z zebranych informacji, aby zdecydować, jaki sposób komunikacji będzie najlepszy dla każdej z nich. Zacznij od testowania nowych treści na mniejszych podzbiorach klientów (automatyzacja testów to kolejna zaleta systemu). Zmierz konwersję w eksperymentalnych grupach i odpowiednio rozszerz strategię na szersze segmenty.

Twoje oprogramowanie będzie na bieżąco wychwytywało zmiany zachowania poszczególnych kontaktów i w razie potrzeby przydzielało do innych segmentów, tak aby przygotowana kampania trafiała na najbardziej podatny grup. Co lepsze, dzieje się to automatycznie i dynamicznie, a więc nie zużywa zasobów Twojej firmy (głównie czasu Twoich pracowników) i reaguje od razu po zaistnieniu jakiejkolwiek zmiany. Precyzyjnie zdefiniowana grupa klientów pozwala na przygotowanie masowego, skutecznego przekazu.

 

Segmentacja, przeprowadzana dzięki algorytmom oprogramowania automatyzującego, to prosty sposób na zwiększenie efektywności działań marketingowych.