Uwielbiamy świętować – to fakt. Od lat szczególnym zainteresowaniem cieszą się jednak rocznice uprzywilejowane, w wyniku których osiągamy dodatkowe korzyści. Będą to więc urodziny (zapewniające obfitość prezentów), święta kościelne i państwowe (gwarantujące dni wolne od pracy), czy inne osadzone w kulturze uroczystości nadające specyficzny klimat (np. Walentynki, Dzień Matki, Mikołaj). W jaki sposób wykorzystać tą wiedzę w e-commerce?

Pamiętaj o urodzinach

Urodziny to jeden z najważniejszych dni w kalendarzu Twojego klienta. Postaw na spersonalizowaną komunikację i obdaruj go w dniu święta rabatem na ulubiony produkt, markę bądź cały asortyment. Jeżeli łączysz sprzedaż online z offline możesz zachęcić go również do odwiedzenia sklepu stacjonarnego – pozostawiając w nim drobny upominek. Tego typu działanie wymaga jednak wcześniejszego planowania w postaci zaopatrzenia punktów w wystarczający zapas gratisów.

Wykorzystaj funkcjonalność systemu Mautic:

  • Gromadź daty urodzin (dzień i miesiąc) za pomocą opcji formularzy, bądź umożliwiając autouzupełnianie przy pomocy danych wprowadzonych do Facebooka/Gmaila. Jeżeli do tej pory nie zbierałeś tego typu informacji, wykorzystaj pop-upy zachęcające do uzupełnienia danych – koniecznie obiecując w zamian korzyść! (np. dostęp do urodzinowych promocji)
  • Stale monitoruj aktywność pozyskanych kontaktów, wykluczając objęcie rabatem użytkowników nieaktywnych wyznaczoną ilość miesięcy. Unikniesz w ten sposób osób polujących wyłącznie na urodzinowe promocje. Nadawaj punkty przy pomocy scoringu.
  • Utwórz szablon rocznicowego e-maila w przynajmniej dwóch wersjach (dla dwóch płci) i urodzinowej szacie graficznej, planując wysyłkę na dzień urodzin danej osoby. Nie wysyłaj informacji przedwcześnie – spora część osób będzie sprawdzać powiadomienia od samego rana.
  • Ważność kuponu powinna wynosić przynajmniej 48h, umożliwiając solenizantowi bezstresowe zaplanowanie zakupów.
  • Jeżeli użytkownik wyraził zgodę na powiadomienia push, dostarcz informację o urodzinowej zniżce wprost na pulpit jego urządzenia

W przypadku bardzo aktywnych kontaktów możesz rozważyć również utworzenie rocznicy rozpoczęcia korzystania z usług Twojego e-sklepu. Pamiętaj jednak, że w przypadku niepowodzenia rezygnacja z wydarzenia będzie znacznie utrudniona – gdyż część klientów będzie jej oczekiwać za rok.

 

Znajdź święto a znajdziesz świętujących

Polityka Twojego e-sklepu uniemożliwia gromadzenie dat urodzin lub po prostu nie chcesz się na to decydować? Rozważ utworzenie własnej uroczystości, która skutecznie przyciągnie nowych klientów do zakupów właśnie u Ciebie. Jeżeli to możliwe, podeprzyj wybór daty analizami sprzedażowymi z poprzednich lat – najlepiej sprawdzą się miesiące o słabym ruchu/sprzedaży.

Wykorzystaj funkcjonalność systemu Mautic:

  • Stale monitoruj kanały generujące klientów. Wykluczaj najmniej rentowne, automatyzując działania marketingowe w reszcie z nich.
  • Zachęcaj nowych klientów do pozostawiania danych w formularzu, warunkując ich wypełnienie otrzymaniem reklamowanego rabatu. Pamiętaj o zastosowaniu inteligentnych pól, dzięki czemu nie będą oni pozostawiali fałszywych adresów e-mail
  • Obejmij nowych klientów którzy skorzystali z promocji odrębnym newsletterem, zachęcając do wykonania następnych zakupów
  • Wygeneruj automatyczne przypomnienia, informujące o oczekującym koszyku lub kategorii – dużo nowoprzybyłych osób korzysta ze strony w sposób chaotyczy. Wskaż im właściwą drogę postępowania i zachęć do finalizacji transakcji!
  • Obejmij rocznicowym powiadomieniem e-mail kontakty nieaktywne od przynajmniej miesiąca, zachęcając do powrotu atrakcyjnym rabatem na preferowane produkty i usługi

Nadanie odpowiedniego kontekstu rocznicy pozwoli Twojej marce na wzmocnienie więzi z aktywnymi klientami jak również poszerzenie aktualnie posiadanej bazy kontaktów. Niezależnie od objętej strategii, pamiętaj o pierwszeństwie osób najmocniej zaangażowanych w działania e-sklepu, stopniując wysokość przyznawanych rabatów i gratisów. Postaw na personalizację wzmocnioną narzędziami Marketing Automation i wzmacniaj lojalność pozyskanych klientów!